Skriv ut den här sidan

Diabeteshjälpmedel

Nedan följer de vanligaste frågorna och svaren gällande diabeteshjälpmedel.

Beställningar av förbrukningsartiklar

  • Kan patienten beställa via 1177 som de kan göra med blodsockerstickor t.ex.?

Nej. Inte i dagsläget.

  • Vart vänder sig patienten för att beställa nya sensorer?

Finns en årsförbrukning som gjorts till och med 31 augusti 2016 där det finns uttag kvar, vänder sig patienten direkt till leverantören. Om beställning är gjord i Beställningsportalen från och med 1 september 2016 vänder sig patienten till Hjälpmedel Stockholm, MAH, tel 08-123 675 00 eller gör en beställning genom formuläret på denna hemsida. Se länk till höger. På beställningar gjorda efter 1 september 2016, kommer leverantörerna inte kunna se ur många uttag som beviljats då Hjälpmedel Stockholm kommer skicka en order för ett uttag till dem vid varje tillfälle patienten hör av sig.

  • Hur beställer man mylife OmniPod?

Hjälpmedlet hanteras inte av Hjälpmedel Stockholm utan beställs som tidigare via läkemedelsförmånen.

 

Beställningar i Beställningsportalen

  • Var hittar jag mer information om förskrivning för ett specifikt hjälpmedel?

Information som vägleder dig som förskrivare finns i Beställningsportalen. På den sidan där man lägger till artiklar (förskrivningsunderlaget) hittar du kommentar på själva artikeln och dels i en övergripande information under rubriken ”Kommentar från Hjälpmedel Stockholm”.

  • Hur vet man om artikeln beställs styckvis eller i förpackning?

Olika leverantörer har olika förpackningsstorlek. För att förtydliga benämningen som leverantören har på artikeln, kan det även finnas förtydligande information under ”Kommentar” på artikeln.

  • Var skriver man målsmans namn?

Skriv målsmans namn i rutan för leveranskommentar.

  • Vilken behovstrappa och vilket trappsteg ska man välja?

Behovstrappa: Vård och behandling, Trappsteg: 1 Livsuppehållande behov.

  • Hur anger man hur många uttag patienten är beviljad att ta ut?

På beställningen anger ni antalet (t.ex. sensorer) som ska skickas vid ett tillfälle, genom att fylla i den siffra det gäller i rutan för antal. I rutan för leveranskommentar skriver ni sen hur många gånger det antalet får beställas av patienten.

  • Kan man som förskrivare se i Beställningsportalen hur många uttag patienten har kvar?

Det man idag kan se är när Hjälpmedel Stockholm slutför en beställning, för då skickas information till Beställningsportalen. När man väljer patient kommer ”Förskrivningar” upp och där ser man artikel och datum. Klickar man på ”Återlämna” uppdateras vyn, men ingen information skickas till Hjälpmedel Stockholm.

  • Var ser jag hur många diabetessensorer som beställts?

Vid beställning av flera artiklar av samma sort visas korrekt antal på själva beställningen i Beställningsportalen. Där emot visas enbart 1 st på brukarhistoriken även om fler är beställda.

  • Kan man lägga till artiklar från flera förskrivningsunderlag på samma beställning?

Ja. När man lagt till en artikel och valt antal, behovstrappa och trappsteg, klickar man på ”Sök och lägg till fler artiklar”. Man kan då välja att lägga till från ytterligare förskrivningsunderlag.

  • Måste man fylla i fakturainformation?

Nej, fakturainformation ska inte fyllas i. ”Förskrivning” ska kryssas i under ”Välj önskad åtgärd” och då kommer det inte vara ett tvingande fält att fylla i fakturainformation.

  • Om man inte vill att leveransen ska skickas direkt, hur gör man då?

Skriv i rutan för leveranskommentar om det t.ex. ska skickas när patienten själv ringer. Hjälpmedel Stockholm hanterar det då i sitt datasystem.

  • Hur gör man om man vill ångra/makulera en order?

Kontakta Hjälpmedel Stockholm, MAH. Det räcker inte att klicka på ”Återlämna” i Beställningsportalen.

 

Senast ändrad: 2017-06-15